Ważny krok w drodze do realizacji Przylądka Pomerania. Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę drogi technicznej.
Dobre informacje dla morskiej gospodarki przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
– Właśnie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę drogi technicznej, która umożliwi wjazd sprzętu na plac budowy nowego głębokowodnego portu zewnętrznego w Świnoujściu. Konsekwentnie realizujemy tę kluczową dla polskiej gospodarki morskiej inwestycję - 186 ha nowego lądu i nabrzeża pozwalające na przyjmowanie największych kontenerowców świata – przekazał sekretarz stanu.
To kolejny krok zbliżający nas do realizacji tej inwestycji. W listopadzie m.in.
podpisano umowę na oczyszczenie dnia morskiego w miejscu, gdzie powstanie Przylądek.Przylądek Pomerani, czyli nowy port zewnętrzny i terminal kontenerowy w Świnoujściu, ma być hubem przeładunkowym obsługującym zarówno międzynarodowe relacje międzykontynentalne, jak i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i Węgier. Terminal będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co znacząco zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju.
Terminal powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Będzie zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów.
Resort zapewnia, że nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. Zastosowane mają być zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Ponadto na obszarze ponad 47 ha zostanie wybudowany nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe o długości ponad 3 km. Na samym terminalu powstanie bocznica kolejowa. Do terminala będzie prowadził układ drogowy o długości 2 km. Powstać ma także infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna oraz budynki dla straży granicznej, celnej i służb sanitarnych.
Projekt terminala został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa – m.in. „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła globalnych łańcuchów dostaw i stworzenie alternatywnego „zachodniego korytarza” transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej.